Trening na basenie

Pływanie to świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, poprawę kondycji i wyrzeźbienie ciała. Jakie mięśnie pracują podczas pływania? Ile czasu trzeba spędzić na basenie? Od czego zacząć na basenie w walce z kilogramami?

Masa mięśniowa, treningi pływackie

Biorąc pod uwagę, że woda ma 800 razy większą gęstość niż powietrze, każdy ruch w niej wymaga więcej energii. Ciało w wodzie, aby pokonać pewien odcinek musi uruchomić ponad 40 mięśni. Zaangażowane zostają:

  • ramiona,
  • brzuch,
  • grzbiet,
  • pośladki,
  • nogi,
  • uda.

Ciekawostką jest, że pływanie to jedna z nielicznych aktywności, która wzmacnia powięzi. To błony, które pełnią funkcję ochronną dla mięśni.

Dzięki pływaniu budujesz mięśnie:

  • powierzchniowe, środkowe i głębokie szyi,
  • prostowniki i zginacze ramienia,
  • głęboki i powierzchowny grzbietu,
  • klatkowy większy i mniejszy,
  • mięsień prosty i skośny brzucha,
  • piramidowy,
  • lędźwi,
  • biodrowy,
  • pośladkowy średni i wielki,
  • czworogłowy i dwugłowy uda,
  • trójgłowy łydki.

Zbudowanie mięśni pływając jest możliwe. Najważniejsza jest:

  • intensywność treningów,
  • systematyczność,
  • częstotliwość treningów,
  • objętość.

Trening powinien być wykonywany 3 razy w tygodniu i dostosowany do poziomu osoby trenującej. Osoba początkująca powinna zacząć od przepłynięcia 50 metrów, zaawansowana 100 metrów a profesjonalista 200 metrów. W planie treningowym uwzględnione są następujące style pływackie:

  • kraul na plecach,
  • kraul na piersiach,
  • styl motylkowy zwany również delfinem,
  • żabka inaczej zwany klasycznym,

Sprawdź też: Style pływackie

Jak długo powinien trwać trening na basenie?

Jeśli pływasz głównie w celach rekreacyjnych i zależy ci tylko na relaksie w wodzie, to każda wizyta na basenie jest odpowiednia. Pływacy, którzy chcą poprawić swoją technikę, zwiększyć prędkość i wytrzymałość, powinni trenować regularnie. Zaleca się trzy wizyty na basenie w tygodniu. Trening powinien trwać od 30 do 45 minut. Trenując systematycznie przez okres 10 tygodni jesteśmy w stanie poprawić wentylację płuc o około jedną dziesiątą.
Sprawdź też: Oddech podczas pływania

Mięśnie brzucha, a treningi pływackie

Pływanie jest efektowne dla mięśni brzucha, bo to własnie brzuch utrzymuje ciało na powierzchni wody. Podczas pływania zaangażowanych jest ponad 40 mięśni w tym tzw. proste i skośne.

Uważa się, że styl motylkowy (delfin) angażuje najbardziej mięśnie brzucha. Dzieje się tak dlatego, że wykonuje się delfinową pracę ciała – na brzuchu oraz plecach. Jest on najtrudniejszy i najbardziej intensywny ze wszystkich stylów. Warto wiedzieć, że tylko regularny i intensywny trening może przynieść pożądane efekty.

Sprawdź też: Jak nauczyć się pływać stylem motylkowym?

Odchudzanie na basenie – podstawowe zasady

Pływanie to świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Pozwala uzyskać szczuplejsze ciało i ogólne dobre samopoczucie. Pływanie w basenie jest polecane dla początkujących. Półgodzinna aktywność w wodzie spala więcej tłuszczu niż wysiłek na lądzie.

  • Zalecany jest basen z wodą o temperaturze ok. 25°C . Pływanie w zimnej wodzie przyspiesza metabolizm.
  • Warto dużo się ruszać w wodzie, należy unikać stania lub siedzenia w jednym miejscu.
  • Osoba zaczynająca przygodę z odchudzaniem na basenie powinna zacząć treningami od 10 do 20 minut trzy razy w tygodniu. Stopniowo powinno zwiększać się treningi od 30 do 45 minut od pięciu do siedmiu dni w tygodniu. Warto pamiętać, aby zwiększenie intensywności treningów było stopniowe. Pozwoli to uchronić przed przemęczeniem oraz urazami.
  • Trening na basenie powinien być urozmaicony – zalecane jest zmienianie stylów pływania, używania deski pływackiej. Warto rozważyć zajęcia z aqua aerobiku.
  • Pierwszą część basenu przepłynąć najszybciej jak się potrafi, a drugą połowę spokojnym tempem.
  • Nie objadanie się po treningu – chłodniejsza woda zwiększa apetyt. Warto po treningu w wodzie sięgnąć po jogurt czy owoce.

Sprawdź też: Rozgrzewka przed pływaniem

Udostępnij wpis na Facebooku!

Inne wpisy

Jak dobrze pływać pod wodą?

Pływanie to niezwykle wymagający sport, który pozytywnie wpływa na ogólną sprawność fizyczną. Pływając, wzmacniamy wszystkie mięśnie, a zwłaszcza mięśnie pleców. Poprawiamy również siłę mięśni oraz wytrzymałość.

Spalanie kalorii na basenie

Chcesz schudnąć i wymodelować sylwetkę w przyjemny i szybki sposób? Wybierz pływanie! Już po 20 minutach pływania zaczniesz spalać kalorie. Co więcej, ta dyscyplina nie tylko pomoże ci poprawić stan zdrowia, ale również wzmocni kręgosłup. Czy da się schudnąć na basenie i ile kalorii spalisz, pływając?

Trening na basenie

Pływanie to świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, poprawę kondycji i wyrzeźbienie ciała. Jakie mięśnie pracują podczas pływania? Ile czasu trzeba spędzić na basenie? Od czego zacząć na basenie w walce z kilogramami? Masa mięśniowa, treningi pływackie Biorąc pod uwagę,…

Jakie okulary do pływania?

Jakie są najlepsze okulary do pływania? Jak je wybrać? Na jakie aspekty techniczne należy zwrócić uwagę? Który model jest najlepszy do pływania rekreacyjnego, a który do regularnych treningów? Odpowiadamy na te i inne pytania.

Jakie korzyści przynosi pływanie

Aktywność fizyczna w wodzie przynosi wiele korzyści zdrowotnych, o których być może nie zdajesz sobie sprawy. Czy regularne wizyty na basenie wydłużą nasze życie i poprawiają wydolność płuc? Jakie są korzyści z pływania? Jakie mięśnie pracują podczas wysiłku w wodzie?

Jak nauczyć się pływać

Na temat tego, jak nauczyć się pływać, powstało już wiele poradników. Jest to umiejętność, którą warto nabyć. Często mówi się, że osoba, która nauczyła się pływać, zrobiła to sama i nikt nie musiał jej pilnować. Czy faktycznie jest to bezpieczne? Jak można nauczyć się samemu? Czy trzeba chodzić na lekcje pływania?