Zajęcia terapeutyczne

Dzięki realizacji naszego programu Aquaterapii metodą Halliwick każdy nauczy się pływać! Projekt realizujemy od 2014 roku a obecnie zajęcia prowadzimy na basenie OSIR Mokotów przy ul. Niegocińskiej 2a w Warszawie.

Od Września 2014 roku Stowarzyszenie Polska Akademia Aktywnego Rozwoju w ramach realizacji celów statutowych:

  • Rehabilitacja i integracja osób niepełnosprawnych,
  • Prowadzenie zajęć dla dzieci z różnego typu zaburzeniami np. ADHD, Asperger, Autyzm – poprawa i kompensacja wad rozwojowych,
  • Wszechstronne wspieranie rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym osób z różnymi niepełnosprawnościamiDziałania wspomagające zdrowie małych dzieci, kobiet w ciąży i osób starszych,
  • Prowadzenie warsztatów i zajęć sportowych dla osób niepełnosprawnych,

realizuje program zajęć hydroterapeutycznych na pływalni OSIR Mokotów przy ul. Niegocińskiej 2a w Warszawie.

Zajęcia hydroterapeutyczne prowadzone są przez wykwalifikowanych instruktorów hydroterapii, fizjoterapeutów oraz przeszkolonych instruktorów pływania. Zajęcia te oparte są o metodę Halliwick, która jest ceniona i uważana przez wielu specjalistów fizjoterapii na całym świecie jako jedna z najlepszych form hydroterapii.

Zabiegi hydroterapii odbywają się na pływalniach i są przeznaczone dla osób w każdym wieku zarówno niepełnosprawnych jak i zdrowychKażdemu dziecku towarzyszy instruktor, którego zadaniem jest m.in. odpowiednie wspieranie pływaka aż do momentu uzyskania przez niego pełnej niezależności (często po raz pierwszy w życiu!), pomaganie w początkowym przystosowaniu psychicznym do wody, poznaniu zasad kontroli balansu.

Nadrzędnym celem indywidualnej terapii jest osięgnięcie stanu samodzielności pływaka czyli swobody poruszania się w wodzie tak aby mógł kontynuować on naukę pływania w zajęciach grupowej nauki pływania lub trenować pływanie w klubach pływackich.

Zalety metody halliwick w hydroterapii

Halilwick jest jedyną w swoim rodzaju metodą terapii w wodzie oraz nauki pływania dla osób w każdym wieku – zarówno zdrowych, jak i niepełnosprawnych. Zalecana jest szczególnie dzieciom z zaburzeniami neurologicznymi, emocjonalnymi i poznawczymi. Głównym celem metody Halliwick w hydroterapii jest nauczenie się swobodnego przebywania w wodzie i przełamanie lęku, który towarzyszył podczas tradycyjnej nauki pływania. Metoda ta jest realizowana na basenie w Warszawie (na pływalni OSIR Mokotów przy ul. Niegocińskiej 2a) przez Stowarzyszenie Polskiej Akademii Aktywnego Rozwoju. Aquaterapię prowadzą wykwalifikowani instruktorzy pływania i przeszkoleni fizjoterapeuci.

schorzeniach

Metoda Halliwick – założenia

Nazwa metody Halliwick pochodzi od brytyjskiej szkoły dla dziewcząt w Londynie – The Halliwick School for Girl, w której w 1949 roku instruktor pływania James McMillan opisał założenia koncepcji nauki pływania. Uważał, że tę umiejętność można nabyć poprzez udział w różnego rodzaju zabawach oraz innych aktywnościach w wodzie. Ważne jest to, aby każdy uczący się pływania miał wsparcie indywidualne trenera, którego zadaniem jest nauczenie kontrolowania oddychania, poruszania i zachowania równowagi w wodzie.

Na naszych zajęciach z hydroterapii każdemu dziecku towarzyszy instruktor, który wspiera małego pływaka w utrzymaniu równowagi w wodzie, w nauce oddychania oraz prostego przemieszczania się. Zadaniem instruktora jest pomaganie w początkowym przystosowaniu psychicznych do warunków panujących w wodzie. Hydroterapia ma na celu nauczenie samodzielnego poruszania się w wodzie, aby dziecko mogło kontynuować dalszą naukę pływania na zajęciach grupowych lub w klubach pływackich.

Metoda Halliwick – dla kogo jest najbardziej pomocna?

Terapia w wodzie jest adresowana zarówno do zdrowych, jak i niepełnosprawnych osób. Hydroterapia na ursynowskich pływalniach ma na celu wspomóc rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych w różnym wieku. Na naszych basenach instruktorzy prowadzą zajęcia w ramach integracji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Ponadto organizowane są terapie dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami, np. ADHD, zespołem Aspergera, autyzmem.

Zajęcia w wodzie mają na celu poprawę i kompensację wad rozwojowych. W nauce pływania wykorzystywane są różnego rodzaju techniki dostosowane do grupy wiekowej lub stopnia niepełnosprawności czy zaburzenia. Ich zadaniem jest ułatwienie płynnego i bezpiecznego wchodzenia oraz wychodzenia z basenu, kontrolowanie równowagi i nauczenie się oddychania. Zajęcia odbywają się w sesjach, które zawierają elementy małej rywalizacji, zabawy i współpracy.

Koncepcja Halliwick jest stosowana w aquaterapii w wielu krajach na całym świecie. Jest szczególnie ceniona za spektakularne efekty w terapii dzieci z porażeniem mózgowym, z zespołem Downa, w leczeniu osób niewidomych i głuchych. Hydroterapia przynosi także zadowalające efekty w terapii dzieci z trudnościami w uczeniu się i w zachowaniu.

Metoda Halliwick adresowana jest także do dorosłych po udarach, wylewach i urazach rdzenia kręgowego oraz do osób upośledzonych umysłowo. Dzięki tej metodzie zauważalne efekty terapeutyczne są widoczne w leczeniu osób po wypadkach.

Woda ma działanie relaksujące, zatem może być formą redukcji codziennych stresów również dla osób zdrowych. Metoda Halliwick jest zalecana więc tym, którzy wykazują psychiczne lęki przed wodą.

Metoda Halliwick – zalety

Osoby, które trafiły do Stowarzyszenia Polskiej Akademii Aktywnego Rozwoju, po takim kursie pływania, prowadzonym metodą Halliwick, mają lepsze poczucie własnej wartości i poprawiają znacznie swoją samoocenę. Po przykrych doświadczeniach w innych klubach pływackich, które realizują naukę klasycznym sposobem, próby podjęcia kroków metodą Halliwick są zadowalające, a rezultaty są widoczne już po kilku indywidualnych lekcjach.

Terapia dzieci przeżywających jakieś lęki, osób z zaburzeniami społecznymi i emocjonalnymi  szybko przynosi pozytywne efekty, które zauważają zadowoleni ich rodzice. O korzyściach tej metody świadczy także fakt, że dzieci, które ukończyły naukę pływania metodą Halliwick, bardzo często ją kontynuują na kursach grupowych na pływalniach Polskiej Akademii Aktywnego Rozwoju. Mogą także trenować pływanie w ursynowskich szkołach sportowych lub w Uczniowskim Klubie Sportowym GIM 92 i innych warszawskich klubach pływackich.

Ta nowoczesne forma fizjoterapii powoduje eliminowanie barier psychologicznych i sprzyja rehabilitacji społecznej dziecka. Mały pływak w wodzi czuje się komfortowo i z niecierpliwością czeka na kolejne zajęcia. Tym bardziej że terapie dzieci odbywa się w formie zabawy dostosowanej do wieku uczestników danej grupy.

Ogromną korzyścią tej metody jest zmniejszenie napięcia mięśniowego i zwiększenie ruchomości stawowej. W środowisku wodnym dzieci i dorośli szybciej nabywają umiejętność koordynacji i poprawiają wydolność organizmu. Właśnie w wodzie osoba niepełnosprawna może poczuć się naprawdę zadowolona z siebie, zrelaksowana i po prostu szczęśliwa.

Stosowana przez nas metoda Halliwick pozwala odkryć w uczestnikach zajęć ich indywidualny potencjał oraz przełamać lęk czego nie udałoby się osiągnąć podczas klasycznych metod nauki pływania.

Opinia mamy naszej podopiecznej

Moja córka Zarja jest dzieckiem autystycznym, ma 8 lat. Dotychczas chodziła na zajęcia pływania dla neurotypowych dzieci zarówno indywidualne i grupowe na zwykły basen. Jedne i drugie nie zdały egzaminu. Okazało się, że moja córka nie korzysta z zajęć ponieważ osoby prowadzące nie potrafiły do niej podejść tak aby ją zaangażować i zainteresować mimo, że przebywanie w wodzie sprawia jej ogromną przyjemność.

Od 5 tygodni Zarja uczęszcza na zajęcia do PAAR na basen przy ul. Wilczy Dół 4. Od początku pierwszych zajęć, które prowadził Pan Adrian byłam dosłownie w szoku, że można tak pracować z dzieckiem. Miałam wrażenie, że potencjał mojej córki nagle został odkryty i wykorzystany w możliwy najlepszy sposób. Nigdy nie widziałam aby ktokolwiek tak efektywnie pracował z moją córeczką. Nawet przez moment nie miała trudnych zachowań, nie przeszkadzały jej bardzo silne bodźce z otoczenia (ogólny hałas, gwizdek ratownika, wołania dzieci, kolory, dźwięki) ponieważ była całkowicie skupiona na zajęciach. Patrzyłam jak zafascynowana i marzyłam aby ta chwila trwała wiecznie. Zarja była zachwycona, ja także.

Od kolejnych zajęć Zarję prowadzi Pan Patryk i w dodatku są to zajęcia w towarzystwie neurotypowej dziewczynki. I znowu zostałam zaskoczona pozytywnie. Pan Patryk na każdych zajęciach jest bardzo zaangażowany a Zarja przepada za nimi oraz nową koleżanką. Każdy piątek jest teraz w naszym domu świętem długo wyczekiwanym i nawet mam wrażenie, że córka bardzo się pilnuje, żeby się nie przeziębić bo boi się, że nie będzie mogła pójść na basen.

Postanowiłam wyrazić swoją opinię ponieważ jako matka dziecka autystycznego przez całe życie Zarji mogę na palcach jednej ręki policzyć osoby, które potrafią skutecznie pracować z nią aby osiągnąć cel. Z reguły nie chcą się angażować, albo z góry już nie chcą pracować z autystką bo po co skoro jest trudniej.

Przywróciliście mi wiarę w ludzi i sprawiacie co tydzień wiele radości kiedy mogę obserwować jak moja córka staje się bardziej samodzielna i pokonuje kolejny próg w swoim życiu z sukcesem.

Życzę Wam wiele sukcesów i gratuluję wspaniałego zespołu.

Dziękuję, że jesteście.

Sylwia Modic
Mama 8-letniej Zarji