Żyj zdrowo! Sól kuchenna

Czy sól to rzeczywiście biała śmierć?

Sól kuchenna a właściwie jej składnik jakim jest sód bezspornie powinien znaleźć się w codziennej diecie. Sekret jednak tkwi w jego ilości.

Sód jest niezbędny do:

  • utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej organizmu,
  • przewodnictwa nerwowego,
  • skurczu mięśni,
  • transportu składników odżywczych do komórek

Stanowi także składnik soku żołądkowego. Jego niedobór może nieść poważne konsekwencje zdrowotne.
Dochodzi do niego najczęściej w wyniku:

  • obfitego pocenia
  • biegunek,
  • wymiotów,
  • stosowania leków moczopędnych
  • nieprawidłowej pracy nerek

Gwałtowna utrata sodu może powodować odwodnienie, spadek ciśnienia oraz bóle głowy.

Nadmiar sodu zaś może skutkować rozwojem nadciśnienia tętniczego u osób z predyspozycją do tego schorzenia ponadto znaleźć można doniesienia o podwyższonym ryzyku rozwoju raka żołądka u osób nadużywających soli. Sól sprzyja powstawaniu obrzęków, dlatego panie dbające o linię powinny ograniczyć jej spożycie gdyż w wyniku zatrzymania wody w organizmie pomiary masy ciała mogą być niemiarodajne. Kobiety w ciąży także nie powinny przesadzać z soleniem, są one bowiem bardziej narażone na występowanie obrzęków jak i wystąpienie nadciśnienia ciążowego stwarzającego realne zagrożenie dla rozwijającego się dziecka.

Obowiązujące zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczące podaży soli w diecie wskazują, że nie powinno być jej więcej niż objętość płaskiej łyżeczki (5g). Czy Polacy stosują się do tych zaleceń? Absolutnie nie! Solimy na potęgę – w 2013 średnio spożywaliśmy ponad dwie łyżeczki (11g). Czy rzeczywiście tak duża ilość soli w diecie bierze się z dosalania potraw na talerzu? Jak podają amerykańskie statystyki 75% soli w diecie pochodzi nie z dosalania a z przetworzonych produktów spożywczych. Najwięcej soli znajdziemy w pieczywie, serach żółtych i wędlinach nie wspominając już o przekąskach (solonych orzeszkach, chipsach, popcornie czy tak lubianych paluszkach solonych).

W jaki sposób ograniczać spożycie soli? Świadome wybieranie produktów – przede wszystkim o niskim stopniu przetworzenia a także zastępowanie soli używanej do przygotowania potraw aromatycznymi przyprawami dzięki, którym smak potraw stanie się bardziej wyrazisty. Kto z nas soli najwięcej? Osobami, tymi są przede wszystkim osoby starsze, osoby słabiej wykształcone oraz mieszkańcy wsi.

A co ze sportowcami, którzy podczas intensywnego wysiłku obficie się pocą – czy oni powinni jeść więcej soli aby uzupełnić sód, który stracili podczas treningu? Tak naprawdę potrzebujemy bardzo niewielkiej ilości sodu, aby zapewnić prawidłową pracę organizmu – stąd nie jest konieczne dodatkowe spożycie soli u osób aktywnych fizycznie, których dieta jest odpowiednio zbilansowana.

Podsumowując – sód jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu a sól jest obecna od tysięcy lat w kuchni jako substancja wzmacniająca smak, jak i pozwalająca na utrwalenie żywności. Rozsądne jej stosowanie przez osoby nie cierpiące na nadciśnienie tętnicze oraz choroby nerek jest korzystne dla zdrowia tym bardziej, że krajowa sól kuchenna jest wzbogacana, często deficytowym pierwiastkiem jakim jest jod.

Zapraszamy do śledzenia naszego fanpage’a!
www.facebook.com/polskaakademiaaktywnegorozwoju

 

Leave A Comment