Jarmuż od jakiegoś czasu staje się znów popularny. Ale co to właściwie jest? Czy warto go jeść i jakie posiada wartości odżywcze? Co można zrobić z jarmużu? Gdzie kupić i jak przechowywać? Czy każdy może go jeść i w jakich ilościach? Wydaje się, że jest na niego teraz „moda”, ale jego cenne właściwości znane były już w średniowieczu, a od niedawna wraca na talerze i w Polsce. I bardzo dobrze! Dlaczego? Posiada on wiele wartości odżywczych, oraz leczniczych. Ale zacznijmy od początku!

 

Co to jest jarmuż?

Jest to roślina z rodziny kapustowatych. Obecnie zaliczana jest do grupy „superfoods”, czyli żywności bogatej w substancje odżywiające nasz organizm i przeciwdziałające niektórym dolegliwościom. Występuje wiele odmian, niekiedy ma on liście proste, choć zwykle spotyka się liście karbowane. Różnice są również w kolorze liści zazwyczaj są to różne odcienie zieleni, ale występuje on w innych kolorach taki jak na przykład różowy, czy fioletowy. Dlatego też często używany jest do dekoracji półmisków, ale można też spotkać go w kwiaciarni. Jego smak jest dość specyficzny, wyrazisty z lekką goryczką, dlatego też w zależności od preferencji smakowych warto spróbować różnych dań z tą rośliną. Co sprawia, że tak o nim ostatnio głośno? Jego wartości odżywcze.

 

Jakie właściwości odżywcze ma jarmuż?

Przede wszystkim jarmuż ma właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym uważane jest za warzywo, które pomaga przeciwdziałać nowotworom. Posiada również dużo Beata-karotenu z którego organizm wytwarza witaminę A. Ta zaś jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania naszego narządu wzroku. Jest także bogaty w witaminę C, która uszczelnia naczynia krwionośne, hamuje utlenianie cholesterolu LDL, a przez to zapobiega miażdżycy. Jest to dobre źródło witamin z grupy B jak i witaminy E. Dostawcza nam również błonnika, cynku, żelaza oraz wapnia. A zawarta w nim witamina K, która między innymi bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Jest więc to bez wątpienia wartościowa roślina!

 

Wartość odżywcza jarmużu surowego/ugotowanego (w 100 g)
na podstawie danych USDA National Nutrient Database

  • Wartość energetyczna – 49/28 kcal
  • Białko ogółem – 4,28/1,90 g
  • Tłuszcz – 0,93/0,40 g
  • Węglowodany – 8,75/5,63 g
  • Błonnik – 3,6/2,0 g

 

Witaminy

  • Witamina C – 120/41 mg
  • Tiamina – 0,110/0,053 mg
  • Ryboflawina – 0,130/0,070 mg
  • Niacyna – 1,000/0,500 mg
  • Witamina B6 – 0,271/0,138 mg
  • Kwas foliowy – 141/13 μg
  • Witamina A – 9990/13621 IU
  • Witamina K – 704.8/817.0 μg

 

Minerały

  • Wapń – 150/72 mg
  • Żelazo – 1,47/0,90 mg
  • Magnez – 47/18 mg
  • Fosfor – 92/28 mg
  • Potas – 491/228 mg
  • Sód – 38/23 mg
  • Cynk – 0,56/0,24 mg

 

Kto powinien uważać na jarmuż?

Mogłoby się wydawać, że tak wartościowego pożywienia nigdy za dużo, jednak jest pewna grupa osób, która nie powinna przesadzać z jego ilością. Przede wszystkim osoby z problemami z tarczycą, ponieważ jarmuż dostarcza goitrogenów, które mogą wpływać na metabolizm jodu, przez to obniżają jego stężenie w organizmie, co prowadzi do zaburzenia syntezy hormonów tarczycy. Jarmuż zawiera również szczawiany, dlatego powinny uważać na niego osoby z kamicą szczawianową.

 

Jak przygotowywać jarmuż?

Jarmuż możemy spożywać na wiele sposobów. Bardzo popularne stają się proste w przygotowaniu smaczne i zdrowe chipsy z jarmużu. Można przygotować pyszne pesto z jarmużu, bądź sałatkę z jego dodatkiem. Świetnym rozwiązaniem będą również koktajle. Przepisów jest mnóstwo! Jarmuż świetnie nada się jako dodatek do farszu na pierogi, czy nadziewanego mięsa. Dobrze sprawdzi się również do zup, tarty, czy domowej pizzy. Możliwości jest bez liku, z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Należy jedynie pamiętać, aby przed przygotowaniem spłukać go porządnie pod bieżącą wodą, aby dokładnie wypłukać z piasku.

 

Gdzie kupić jarmuż?

W tym momencie nie jest to już problemem. Znajdziemy go i na różnych bazarach z warzywami, w sklepikach osiedlowych spożywczych, czy nawet w hipermarketach. Najfajniej jednak stworzyć w miarę możliwości własną uprawę, ponieważ nie jest on wymagającą rośliną, mamy wtedy pewność co do źródła pochodzenia i jakości, a dodatkowo pięknie ozdobi nasz ogródek. Jego uprawa nie jest trudna. Warzywo to ma małe wymagania glebowe, można je uprawiać prawie na wszystkich rodzajach gleby, ale nie lubi gleb podmokłych oraz piaszczystych i kwaśnych. Jarmuż jest mrozoodporny (najbardziej odporne są odmiany niskie jarmużu). Po przemarznięciu liście jarmużu stają się delikatniejsze i mają lepszy smak (zawierają więcej cukrów i tracą goryczkę), dlatego jarmuż należy zbierać po pierwszych przymrozkach. Warto troszczyć się o jego świeżość, w lodówce powinien przebywać do trzech dni. Im świeższy tym smaczniejszy!

 

Zatem czy warto włączyć jarmuż do naszej diety?

Oczywiście – tak! Poza swoimi wartościami odżywczymi, może stanowić zdrowszą alternatywę dla niektórych przekąsek np. Chipsów. Ponadto jest świetnym urozmaiceniem dla codziennych posiłków. A przecież chcemy cieszyć się zdrowiem długie lata! Właściwości jarmużu są warte wypróbowania różnych potraw i znalezienia tych, które najbardziej nam odpowiadają w kwestii smaku.

Smacznego!

 

Zapraszamy do śledzenia naszego fanpage’a!
www.facebook.com/polskaakademiaaktywnegorozwoju

By | 2017-09-12T18:08:24+00:00 Czerwiec 30th, 2017|Blog, Żyj zdrowo|Możliwość komentowania Żyj zdrowo! Jarmuż została wyłączona