Kawa. Żyj Zdrowo!

Kawa od zarania dziejów budziła skrajne emocje – przez jednych uważana za dar od niebios przez innych okrzyknięta uzależniającą używką powodującą impotencję czy nawet szaleństwo. Co o niej wiemy obecnie? Czy jest to produkt bezpieczny i korzystny dla zdrowia czy jednak ma szkodliwe działanie i należy jej unikać?

Kofeina jest najczęściej spożywaną substancją psychoaktywną na świecie kojarzoną przede wszystkim z kawą a jej wpływ na organizm ludzki został dobrze poznany.

W jaki sposób działa kofeina? Przede wszystkim powoduje większe uwalnianie neuroprzekaźników co stymuluje:

  • układ nerwowy,
  • rozszerza naczynia krwionośne,
  • przyspiesza pracę serca.

To właśnie z tego powodu po porannej kawie mija uczucie senność, poprawia się nastrój i zwiększa wydolność psycho-motoryczna. Kawa działa też pobudzająco na żołądek, który zaczyna wydzielać więcej soków trawiennych oraz gastryny, co może skutkować zaostrzeniem objawów choroby refluksowej, u osób cierpiących na to schorzenie.

A ile właściwie kofeiny wypijamy wraz z poranną kawą przed basenem? Przeciętnie w jednej filiżance kawy palonej z ekspresu (150 ml) jest około 85 mg kofeiny, tej po turecku to około 130 mg a w filiżance kawy rozpuszczalnej – blisko 60 mg, nawet w naparze kawy bezkofeinowej znajdziemy ten związek jednak już tylko w ilości 3 mg. Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi w kwestii ilości kofeiny w zaparzanej kawie. Zawartość tej substancji zależy od wielu czynników takich jak gatunek kawy, jej producent, sposób parzenia (z ekspresu, gotowana, rozpuszczalna) a także mocy naparu. Różne źródła podają różne informacje.

Kawa to jednak bardziej złożony napój, który poza kofeiną zawiera szereg związków czynnych biologicznie takich jak liczne antyoksydanty.

Kawa niesie wiele korzyści prozdrowotnych – wykazano, że może przyczyniać się do:

  • redukcji tkanki tłuszczowej,
  • obniżenia ryzyka wystąpienia niektórych rodzajów nowotworów,
  • zawałów serca,
  • choroby Parkinsona,
  • Alzheimera,
  • cukrzycy typu II.

Regularne picie kawy pozytywnie wpływa na funkcjonowanie wątroby a zawarte w niej przeciwutleniacze, takie jak kwasy chlorogenowe, działają przeciwmiażdżycowo, powodują spadek absorpcji glukozy i zmniejszają ryzyko choroby zapalnej jelit.

Systematyczne picie kawy i  regularne pływanie w basenie stanowią świetne połączenie jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie!

Kawa ma też jednak swoje wady – zawarta w niej kofeina ma właściwości uzależniające. Efekt wzrostu ciśnienia oraz przyspieszenie pracy serca jest pożądany przez konsumentów, jednak dość szybko dochodzi do przyzwyczajenia się organizmu do konkretnej dawki kofeiny. Dlatego też aby znów wyzwolić efekt pobudzający konieczne jest zwiększenie ilości wypijanej kawy i stężenia roztworu.

U osób wrażliwych kawa może powodować zaburzenia snu i wahania nastroju. Należy pamiętać o odwadniającym działaniu kawy, jeśli nie pamiętamy o regularnym piciu wody, a zamiast niej sięgamy wielokrotnie w ciągu dnia po napar kawy możemy zaburzyć gospodarkę wodną organizmu. Prawidłowe nawodnienie jest szczególnie ważne dla pań dbających o urodę bo niedostatek płynów sprzyja powstawaniu zmarszczek. Nadużywanie kawy może być przyczyną tworzenia się kamieni nerkowych z uwagi na obecne w innej szczawiany. Osoby dodające do naparu mleko lub śmietankę są mniej narażone na ich negatywne działanie ponieważ wapń zawarty w mleku niweluje ich szkodliwe działanie.

W piciu kawy jak we wszystkim należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Kawa jest niewątpliwie produktem korzystnym dla zdrowia jednak jej nadmierne spożycie może zaburzać równowagę pracy organizmu.

 

Zapraszamy do śledzenia naszego fanpage’a!

Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie wartościowy pamiętaj aby zostawić lajka i podzielić się nim z bliskimi na  FB.

By | 2017-05-25T19:40:01+00:00 Maj 25th, 2017|Blog, Żyj zdrowo|Możliwość komentowania Kawa. Żyj Zdrowo! została wyłączona